Prinsesse Ingrid Alexandra feiret 17. mai i Sydney – og nå vekker Norges kommende dronning oppsikt i australske medier.
For første gang representerte hun kongehuset alene på nasjonaldagen i utlandet. Arrangementet ble holdt i Sydney i regi av Det norsk-australske handelskammer, Sjømannskirken og ANSA.
Ble lagt merke til i Australia
Både Nine News og The Sydney Herald omtalt prinsessens 17. mai-opptreden. Nine News beskriver henne som trygg og selvsikker under det som omtales som hennes største oppdrag utenfor Norge hittil.
Prinsessen skal ha tatt seg god tid med de fremmøtte – og spesielt barna fikk ekstra oppmerksomhet.
Ble rørt da familien ble nevnt
Under en av talene ble familien hjemme i Norge nevnt. Da skal prinsessen ha blitt tydelig berørt.
– Det så ut til at prinsesse Ingrid Alexandra holdt tilbake tårene da familien hjemme ble nevnt, skrev Nine News.
Arrangør Sophia Demetriades Toftdahl satte også ord på hvor spesielt besøket var:
– Det er sjeldent og spesielt å få dele denne dagen i nærvær av vår egen prinsesse. I dag føler vi oss alle litt nærmere hjemme takket være deg.
Sendte hilsen hjem
Tidligere på dagen delte prinsessen også en 17. mai-hilsen via Kongehuset.
– Kjære alle sammen, i dag har jeg litt ekstra hjemlengsel. I dag feirer jeg 17. mai i Sydney, og jeg håper alle dere har en fin feiring, enten dere feirer hjemme eller i utlandet.
Kongehuset skriver at feiringen i Sydney bød på 17. mai-tog, vafler og pølser – langt hjemmefra, men likevel med tydelig norsk nasjonaldagsfølelse.