Vi sitter mer enn noen gang: på kontoret, i bilen, hjemme – og på mobilen når vi endelig bør være aktive. Men forskning slår fast: langvarig stillesitting kan være like farlig som røyking. Og det kan skje sakte — men sikkert.
Folkehelseinstituttet advarer:
“For lite fysisk aktivitet og for mye stillesitting kan øke risikoen for sykdommer som hjerteinfarkt, kreft og type 2‑diabetes. Inaktivitet og mye stillesitting er knyttet til økt risiko for folkesykdommer og for tidlig død.
Den stille faren: høyere dødelighet
På Helsenorge får vi det svart på hvitt:
“Personer som sitter mye i ro, har høyere dødelighet. Inaktive personer har spesielt høy risiko for å dø av hjerte‑ og karsykdom og kreft.”
Helsedirektoratet slår fast at stillesitting og fysisk inaktivitet øker risikoen for alvorlige helseplager og tidlig død. Men det er håp:
“Ved mye stillesitting er det gunstig å være mer fysisk aktiv for å kompensere.”

Og ny innsikt viser at selv om man sitter mye stille, kan tilstrekkelig fysisk aktivitet nulle ut faren:
“Hvis du er bevisst på stillesittingen og nok fysisk aktiv, vil de uheldige konsekvensene bli eliminert.”
Lette grep – stor helsegevinst
Du trenger ikke trene opp til maraton. Små daglige endringer gjør stor forskjell:
- Reis deg og gå litt hver 30. minutt.
- Ta trappen.
- Bruk sykkelen til jobb.
- Gjør hverdagsøktene — balanser mellom inaktiv og aktiv tid.
FHI anbefaler 150–300 minutters fysisk aktivitet per uke med moderat intensitet. Og Helsedirektoratet understreker at det hjelper allerede med 5 minutter rask gange i ny og ne.