Hjem BilDette visste du ikke om elbilen: – Et grønt selvbedrag?

Dette visste du ikke om elbilen: – Et grønt selvbedrag?

av Eivind Skår Ertesvåg

Elbilen har blitt symbolet på det grønne skiftet. Men nå kommer ekspertene med en ubehagelig påminnelse: Kanskje vi er lurt.

I årevis har elbilen blitt sett på som vår klimaredning. Politikerne jubler. Subsidiene strømmer. Og nordmenn bytter ut diesel med strøm med god samvittighet.

Men hva om hele bildet er langt mer grumsete?

– Et pent skall over et skittent indre

Ifølge Klimamonitor og forskere bak nye analyser, er ikke elbiler nødvendigvis så grønne som vi tror. Tvert imot kan de være starten på et nytt overforbruk – ikke et grønt vendepunkt.

Produksjonen av én elbil fører i snitt til 1.000 tonn med gruveavfall. I Norge alene tilsvarer det 120 millioner tonn årlig, på grunn av vårt massive bilsalg.

Dette avfallet forsvinner ikke. Det dumpes i elver og natur langt fra norske garasjer – ofte i land med langt svakere miljøreguleringer.

Barnearbeid og glitrende illusjoner

Et annet mørkt kapittel handler om glimmer, et stoff som brukes i batteriisolasjon. Dette utvinnes blant annet i Madagaskar – av barn.


I tørre, støvete elveleier jobber de i 40 graders varme, fordi barnehender passer best til arbeidet.

Dette er virkeligheten bak det grønne skiftet få vil snakke om.

– Ikke færre utslipp, bare nye

Kritikken retter seg også mot selve systemet: Vi kjøper ikke færre biler. Vi kjøper flere. Mange norske hjem har nå elbil nummer to og tre – ofte takket være statlig støtte.

– «Det handler ikke om moderasjon, men om akselerert forbruk forkledd som miljøbevissthet,» advarer forskere.

Mineralene strekker ikke til

Ifølge forsker Simon Michaux vil det være ekstremt krevende – og potensielt umulig – å skaffe nok mineraler og metaller til å elektrifisere hele verdens energisystem.

Da snakker vi om litium, kobolt, nikkel og kobber i enorme mengder. Og det hentes ikke opp uten konsekvenser.


Så hva er løsningen?

Elbilen er kanskje bedre enn bensinbilen på kort sikt. Men på lang sikt må vi stille det mest ubehagelige spørsmålet av alle:

Trenger vi egentlig så mange biler?