Da Erlend Vågnes gikk tur ved Rakke i Stavern, oppdaget han noe som gjorde sterkt inntrykk: En død revemor – og en liten revunge som forsøkte å klare seg alene.
Revungen var skitten, svak og hadde bare åpnet det ene øyet. Erlend skjønte raskt at den lille krabaten neppe ville overleve lenge på egen hånd.
– Det var vondt å se da han kom stabbende. Han var alene og forsøkte vel å prøve lykken på egen hånd, sier Erlend Vågnes til Østlands-Posten.
Tok ham med hjem
I det Erlend beskriver som et «svakt øyeblikk», bestemte han seg for å ta revungen med hjem til gården Søndre Grevle.
Men dette var ikke et spontant kjæledyrprosjekt. Erlend understreker at alt ble gjort etter boka. Familien tok kontakt med Langedrag Naturpark, som ønsket å ta imot revungen, og kommunen sørget for nødvendig vedtak.
– Vi måtte finne en løsning. Rev er jo ikke noe man skal ha hjemme. Vi tok kontakt med Langedrag Naturpark som gjerne ville ta ham imot. Kommunen ordnet vedtak, så alt er gjort etter boka, sier han.
På gården fikk den lille reven melk, mat og en trygg soveplass i låven. Og det tok ikke lang tid før han kviknet til.
Snart får han ny familie
Nå venter et nytt kapittel for den lille revepusen. Snart skal han flyttes til Langedrag Naturpark, der han får vokse opp sammen med en ny familie.
Erlend håper kanskje han får se bilder av reven når den blir større. Kanskje får den til og med navn etter redningsmannen.
Selv om revungen er både søt og tillitsfull nå, vet Erlend godt at dette er et vilt dyr som ikke hører hjemme på en gård.
– Han blir stor etter hvert, så det går jo ikke an å ha ham her. Det var flaks for hans del at jeg fant ham da jeg gjorde. Han hadde nok ikke klart seg alene. Nå han har i hvert fall fått en ny sjanse.

