Det hele startet med bøker og forelesninger i Oslo. Nå er kjærlighetshistorien til Marie Jasmin Björk (23) fra Fredrikstad og Emil Vold (24) fra Molde blitt til en fortelling om både romantikk, hyttebygging og samarbeid foran hele Norge i TV 2-programmet «Fjellhytta».
Da paret dro på utveksling til Australia, hadde Emil en plan. På en klippe med havet under seg og solnedgangen som bakteppe, gikk han ned på kne.
– Det var helt perfekt. Det ble et av de mest romantiske øyeblikkene i livet mitt, forteller Marie i et intervju med Her & Nå.
Forlovelsen ble starten på et nytt kapittel – og snart ventet enda en utfordring: å bygge drømmehytta sammen i konkurransen på TV 2.
De to forteller at de alltid har likt å ha felles prosjekter. Utvekslingen i Australia ble en generalprøve på å takle både hverdag og eventyr sammen. Nå står hammer, fliser og fjelluft på timeplanen.

– Vi digger fellesprosjekter. Og det å vinne en hytte i vår alder, hadde vært helt rått, sier Marie.
For paret ble «Fjellhytta» en crash course i både oppussing og samarbeid. Lange dager, kameraer tett på og oppgaver som presset dem ut av komfortsonen – men også minner for livet.
Marie og Emil innrømmer at det til tider var krevende å ha TV-teamet hengende over seg. Men de utviklet en egen metode for å takle slitne dager: «lyst- og behovssystemet».
– Hvis en av oss har et behov, for eksempel å hvile, så trumfer det den andres lyst. Det gjorde det lettere å ta hensyn til hverandre når vi var slitne, sier Emil, før han legger til med et smil:
– Og hvis det er behov mot behov, er det Marie som bestemmer.

Oppholdet i «Fjellhytta» ga mersmak. Marie ble kalt programmets beste flislegger, og Emil overrasket med hvor handy han kunne være.
– Etter «Fjellhytta» fikk vi virkelig smaken på å bygge. Det frister med flere prosjekter, forteller Marie.
Drømmene stopper ikke ved hytta. Paret ser for seg både nye reiser og kanskje enda et lengre opphold i utlandet. Men aller viktigst er følelsen av å oppleve ting sammen – og å kunne le selv når dagene er krevende.

