Hjem NyheterHar du eid en dieselbil? Opptil 500.000 nordmenn kan ha krav på penger

Har du eid en dieselbil? Opptil 500.000 nordmenn kan ha krav på penger

av Eivind Skår Ertesvåg

En ny avgjørelse i Høyesterett kan få enorme konsekvenser for norske bileiere. Nå kan opptil 500.000 nordmenn ha krav på erstatning etter den såkalte Dieselgate-skandalen.

Bakgrunnen er at Høyesteretts ankeutvalg 12. mai opphevet avvisningen av det norske gruppesøksmålet mot Volkswagen og Harald A. Møller AS. Dermed skal saken behandles på nytt i Borgarting lagmannsrett.

Dette kan gjelde deg

Saken gjelder dieselbiler med den såkalte EA189-motoren fra Volkswagen-konsernet – altså biler fra:

  • Volkswagen
  • Audi
  • Škoda

Årsmodellene som omfattes er hovedsakelig fra 2008 til 2015.

Ifølge pressemeldingen ble bilene levert med ulovlig programvare som manipulerte utslippstallene under testing. I vanlig kjøring kunne utslippene være langt høyere enn lovlig nivå.

Også tidligere eiere kan ha krav

Det spesielle er at det ikke bare gjelder dem som fortsatt eier bilen.


Mange av de berørte bilene har hatt flere eiere gjennom årene. Derfor anslås det at opptil en halv million nordmenn kan være berørt.

– Både de som HAR og de som HAR HATT en berørt bil kan kreve erstatning, heter det i pressemeldingen.

Slik sjekker du bilen din

Har du hatt dieselbil mellom 2008 og 2015, kan det være verdt å undersøke.

Ifølge Bilklager.no trenger du bare registreringsnummeret for å sjekke om bilen er omfattet. Påmeldingen skal være gratis og ta under ett minutt. Sjekk her.

Flere bilmerker kan også være rammet

Det er ikke bare Volkswagen-gruppen som nevnes i saken.

Ifølge pressemeldingen kan også dieselbiler fra blant annet:


  • Mercedes-Benz
  • BMW
  • Opel
  • Peugeot
  • Citroën
  • Renault
  • Fiat

være omfattet av lignende utslippssaker.

Har kostet milliarder verden over

Dieselgate-skandalen har allerede kostet Volkswagen enorme summer internasjonalt.

Pressemeldingen viser til at selskapet globalt har betalt rundt 400 milliarder kroner i bøter og erstatninger. I USA fikk mange bileiere mellom 60.000 og 100.000 kroner hver.

Nå håper norske bileiere at også de kan få sin sak prøvd.