Debatten rundt prinsesse Märtha Louise har blusset opp igjen etter Netflix-dokumentaren Royal Rebels. Nå viser en ny måling at et overveldende flertall av nordmenn mener kongehuset bør sette foten ned.
Ifølge TV 2 svarer hele 84,7 prosent at Märtha Louise bør fratas prinsessetittelen. Målingen er gjennomført av Verian og bygger på svar fra et representativt utvalg på 990 personer.
Kongehusekspert Caroline Vagle sier til TV 2 at resultatet ikke kom som noe sjokk.
«Med all støyen som har vært, er jeg ikke overrasket,» sier hun.
Bakgrunnen er at Slottet har slått fast at dokumentaren bryter med avtalen prinsessen og ektemannen Durek Verrett har med kongehuset.
Ikke alle eksperter mener likevel at dette er veien å gå. Historiker og kongehusekspert Ole-Jørgen Schulsrud-Hansen advarer mot å fjerne tittelen.

«Det løser ingenting å frata henne tittelen, så jeg håper ikke det skjer,» sier han til kanalen.
Han mener et slikt grep bare vil skape enda mer uro rundt kongehuset.
Målingen viser også at 59,5 prosent mener monarkiets stilling er svekket de siste årene. Mange peker på at Netflix-bråket og kommersiell bruk av prinsessetittelen har skadet institusjonens omdømme.
Kong Harald har tidligere gjort det klart at han ikke ønsker å frata datteren tittelen. Men stadig flere mener tiden kan være inne til å markere at nok er nok.
