Hjem NyheterStor endring hos fastlegen: Dette skjer med reglene rundt sykemeldinger

Stor endring hos fastlegen: Dette skjer med reglene rundt sykemeldinger

av Eivind Skår Ertesvåg

Regjeringen og Legeforeningen er enige om å endre fastlegenes takstsystem: Full sykmelding skal gi lavere betaling enn gradert eller ingen sykmelding.

Målet er å få ned sykefraværet og gjøre gradert sykmelding til hovedregelen. Endringen betyr ikke at syke personer ikke skal få sykmelding, men at fastlegen i større grad skal belønnes for å bruke tid på dialog, arbeidsevne og muligheter for delvis jobb.

Nyheten ble kjent etter at staten og Legeforeningen kom til enighet om oppgjøret for fastlegene. Regjeringen skriver selv at fastlegen skal honoreres bedre dersom pasienten ikke sykmeldes, eller sykmeldes gradert, sammenlignet med full sykmelding.

Til Aftenposten sier helseminister Jan Christian Vestre at han er fornøyd med enigheten.

– Jeg er glad for at vi er blitt enige med Legeforeningen om viktige tiltak som vil styrke fastlegeordningen og bidra til redusert sykefravær i befolkningen, sier helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre til Aftenposten.

Jan Christian Vestre
Helseminister Jan Christian Vestre mener nye takster skal bidra til lavere sykefravær og mer bruk av gradert sykmelding. Foto: Wikipedia

Aftenposten skriver at fastleger tidligere har fått 26 kroner for å sykmelde en pasient. Nå skal de få 50 kroner dersom konsultasjonen ikke ender med full sykmelding.


Regjeringen har bestemt at full sykmelding skal gi lavest takst, gradert sykmelding høyere takst, og ingen sykmelding høyest takst.

Dette kommer ikke helt ut av det blå. Allerede i mai varslet regjeringen flere grep for å få ned sykefraværet. Et sentralt punkt er at gradert sykmelding skal være hovedregelen.

Det betyr at legen i større grad skal vurdere om pasienten kan jobbe litt, selv om vedkommende ikke kan jobbe fullt. Dersom sykmeldingen ikke graderes, skal legen dokumentere at arbeidsevnen er vurdert. Dette omtales som et «følg eller forklar»-prinsipp.

Legeforeningens president Anne-Karin Rime sier at partene nå har funnet en løsning sammen.

– Fastlegeordningen er basert på partssamarbeid, vi er derfor tilfredse med at vi nå har lagt grunnlaget for å finne gode løsninger i fellesskap, sier Rime til Aftenposten.

Tall fra Helfo, som Aftenposten har omtalt, viser at det i 2025 var rundt 17,2 millioner konsultasjoner hos fastlege. Av disse var litt over 3,1 millioner knyttet til sykmelding.


Dermed kan små endringer i takstsystemet få stor betydning i praksis.

Arbeidsgiverorganisasjonen NHO er positive til grepet. De mener systemene må bygges slik at de belønner jobbnærvær og bedre oppfølging.

– Systemene må være bygget opp slik at de gir insentiver til jobbnærvær. For NHO har det derfor vært viktig at takstsystemet til legene gjør det mer lønnsomt å bruke tid på dialog og oppfølging hvis sykemelding kan unngås, og vi er glade for at dette nå er på plass, sier Nina Melsom i NHO til Aftenposten.

Samtidig er dette en sak som treffer mange rett i magen. For den som faktisk er syk, kan tanken på at legen får mer betalt dersom man ikke blir fullt sykmeldt, oppleves provoserende.

Regjeringens poeng er at ordningen ikke skal hindre nødvendige sykmeldinger, men gi legen bedre rammer til å snakke med pasienten om hva som faktisk er mulig.

Likevel er spørsmålet mange kommer til å stille seg enkelt: Vil dette føre til bedre oppfølging – eller vil folk som trenger hvile føle seg presset raskere tilbake i jobb?


Det svaret får vi først når ordningen har virket en stund.