Millioner av nordmenn bruker Facebook og Instagram hver eneste dag – helt gratis. Men nå kommer en stor endring fra teknologigiganten Meta.
Selskapet har nemlig begynt å rulle ut nye abonnementer som gir betalende brukere tilgang til funksjoner andre ikke får. Det skriver Techcrunch.
For mange kan dette være starten på en utvikling der stadig flere funksjoner havner bak betalingsmur.
Nye Plus-abonnementer
Meta har lansert abonnementene Facebook Plus og Instagram Plus i flere markeder verden over.
Prisen skal ligge på rundt 3,99 dollar i måneden, tilsvarende rundt 40 kroner. Norske priser er foreløpig ikke offentliggjort.
Ifølge Meta er målet å gi brukerne flere muligheter til å tilpasse opplevelsen sin og få tilgang til eksklusive funksjoner.
– Flere morsomme funksjoner kommer i fremtiden, sier Metas produktsjef Naomi Gleit i en video.
Dette får du på Instagram
For Instagram-brukere innebærer abonnementet blant annet muligheten til å se hvor mange som har sett en Story flere ganger.
Betalende brukere skal også kunne forhåndsvise andres Stories uten å dukke opp på seerlisten, samt forlenge egne Stories utover dagens grense på 24 timer.
I tillegg kommer spesielle reaksjoner, egne app-ikoner og flere muligheter til å tilpasse profilen.
Facebook får også premium-funksjoner
Også Facebook-brukere får tilgang til flere eksklusive funksjoner.
Meta har foreløpig ikke offentliggjort hele listen, men selskapet opplyser at Facebook Plus vil inneholde mange av de samme fordelene som Instagram-abonnementet.
Det betyr at brukere som betaler får tilgang til funksjoner som gratisbrukere ikke får.
Satser stort på kunstig intelligens
Men abonnementene handler om mer enn bare Facebook og Instagram.
Meta investerer enorme summer i kunstig intelligens og lanserer samtidig nye AI-abonnementer under navnet «Meta One».
Her blir prisene betydelig høyere.
Meta One Plus skal koste 7,99 dollar i måneden, mens Meta One Premium får en pris på hele 19,99 dollar.
De som betaler skal få tilgang til kraftigere AI-verktøy, flere bilde- og videogenereringer og raskere behandling av avanserte oppgaver.
Vil dette bli den nye normalen?
Gratisversjonene av Facebook og Instagram forsvinner ikke.
Likevel mener flere eksperter at dette kan være begynnelsen på en større utvikling.
I mange år har sosiale medier vært finansiert nesten utelukkende gjennom annonser. Nå ser stadig flere teknologiselskaper mot abonnementer som en ny inntektskilde.
Spørsmålet er om brukerne er villige til å betale.
For første gang ser det ut til at Meta ønsker å tjene penger direkte på Facebook- og Instagram-brukerne – ikke bare på annonsørene.
Og dersom abonnementene blir populære, kan flere funksjoner etter hvert havne bak betalingsmur.