En ny studie fra University of Ottawa viser at emojier i jobbmeldinger ikke alltid virker slik vi tror. Spesielt negative emojier kan få avsenderen til å fremstå mindre kompetent og mindre profesjonell.
Mange bruker emojier for å myke opp meldinger på jobb. Et smil kan virke hyggelig. En sint emoji kan kanskje føles som en rask måte å vise frustrasjon på.
Men ifølge forskere ved University of Ottawa bør man være forsiktig. I en studie publisert i Collabra: Psychology undersøkte forskerne hvordan emojier påvirker inntrykket av avsenderen i profesjonelle meldinger.
Deltakerne leste korte jobbmeldinger med positiv, nøytral eller negativ tone. Noen meldinger hadde en smilende emoji, noen hadde en sint emoji, og noen hadde ingen emoji.
Resultatet var tydelig: Meldinger uten emoji ble samlet sett vurdert som mest passende i jobbsammenheng.
Den sinte emojien kom dårligst ut
Det var særlig den sinte emojien som slo negativt ut. Ifølge forskerne kunne den få avsenderen til å virke både mindre kompetent og mindre passende i en profesjonell setting.
En smiley kunne fungere i positive eller nøytrale meldinger, men hjalp lite dersom beskjeden i utgangspunktet var negativ.
Det betyr at en blid emoji etter kritikk eller dårlige nyheter ikke nødvendigvis gjør meldingen mildere. Tvert imot kan den oppfattes som lite oppriktig.
Dette bør du tenke på
Forskerne mener ikke nødvendigvis at alle emojier må forbys på jobb. Poenget er at de må passe til tonen i meldingen.
Skal du gi en viktig beskjed, kritikk eller dårlige nyheter, kan det tryggeste være å droppe emojiene helt. Spesielt bør du styre unna sinte eller negative ansikter.

