Hjem FamilieNy forskning om søsken: Derfor gjør eldste barn det ofte bedre

Ny forskning om søsken: Derfor gjør eldste barn det ofte bedre

av Eivind Skår Ertesvåg

Mange har hørt teorien før: Eldstebarnet blir gjerne den ansvarlige, modne og pliktoppfyllende i søskenflokken. Nå peker ny forskning på en mulig forklaring – og den handler overraskende nok om barnesykdommer.

En ny internasjonal studie publisert i American Economic Review viser nemlig at yngre søsken oftere blir sykere tidlig i livet enn sine eldre søsken. Det kan igjen påvirke utviklingen senere.

Eldste barn får ofte en spesiell rolle

Det såkalte «eldste datter-syndromet» har fått stor oppmerksomhet de siste årene, spesielt i sosiale medier. Fenomenet beskriver hvordan eldste døtre ofte tar mye ansvar hjemme og nærmest fungerer som en «ekstra mamma».

Huffpost har tidligere omtalt forskning fra University of California som viste at førstefødte døtre ser ut til å modnes tidligere og bidra mer i omsorgen for yngre søsken.

Sexolog og parterapeut Tone Haldorsen fortalte til KK at hun kjenner seg godt igjen.

– Mange eldstedøtre kan nok kjenne seg igjen i studien. Jeg kjenner meg igjen, og det er nok veldig naturlig, sier hun.


Hun mener også at aldersforskjellen mellom søsknene kan spille inn på hvor sterkt denne rollen utvikler seg.

Ny studie peker på barnesykdommer

Nå har forskere kommet med enda en mulig forklaring på hvorfor eldste barn ofte gjør det bedre senere i livet – både når det gjelder utdanning og inntekt.

Professor Kjell Salvanes har forsket på søsken og fødselsrekkefølge i en årrekke. Han viser nå til den nye internasjonale studien «Germs in the Family».

– Studien sier at de eldre som går først i barnehagen, tar barnesykdommer med seg, som de yngre blir utsatt for. Det har en negativ effekt på den yngres utvikling, sier Salvanes til NRK.

Forskerne fant at yngre søsken har høyere risiko for alvorlige luftveissykdommer i løpet av sitt første leveår. Det kan igjen påvirke utviklingen senere i livet.

Kan påvirke resten av livet

Ifølge forskerne handler det ikke nødvendigvis bare om hvor syke barna blir – men når i livet sykdommene rammer.


– Det kan være tidspunktet sykdommen kommer på, og kanskje hvor ofte de blir syke tidlig i livet, som betyr noe, sier Salvanes til Forskning.no.

Forskningen betyr ikke at yngre søsken automatisk får dårligere liv. Men den viser at små forskjeller tidlig i barndommen faktisk kan få større konsekvenser senere.

Samtidig kjenner mange seg igjen i dynamikken der eldste barn ofte får mer ansvar – mens de yngste gjerne får mer oppmerksomhet og beskyttelse.