Vi vet alle at sukker ikke er spesielt bra for helsa. Derfor tyr mange til sukkerfrie alternativer – som tyggegummi og light-brus. Men nå slår forskere alarm: kunstige søtstoffer kan være alt annet enn ufarlige.
En stor studie fra São Paulo-universitetet i Brasil har sett på hvordan søtstoffer påvirker hjernen vår. Over 12.000 voksne ble fulgt i åtte år, og resultatene var oppsiktsvekkende: seks av sju søtstoffer viste en tydelig sammenheng med svekket hukommelse og raskere kognitiv aldring.
«Personer som fikk i seg mest søtstoffer opplevde en kognitiv aldring i et mye raskere tempo enn forventet. Selv små endringer kan over tid gi økt risiko for alvorlig svekkelse», sier forsker Claudia Kimie Suemoto til Medical News Today.
Blant stoffene som ble undersøkt var aspartam, sakkarin, acesulfam-K, erythritol, xylitol og sorbitol. Bare tagatose så ut til å være uten samme negative effekt.
De som spiste og drakk mest av søtstoffene, fikk i gjennomsnitt i seg nesten 200 milligram daglig – nesten ti ganger mer enn de som hadde lavest inntak.
Forskerne fant at de som lå høyest i forbruk hadde opptil 62 prosent raskere nedgang i hukommelse og kognitive funksjoner.
Yngre voksne og diabetikere mest utsatt
Studien viser at det særlig er to grupper som er ekstra sårbare: personer under 60 år og de med diabetes. Nettopp disse kan oppleve at hjernen «eldes» raskere dersom de får i seg mye søtstoff.
Demenslegen Kamal Wagle i USA beskriver funnet som «bemerkelsesverdig forskning». Han understreker at vi ennå ikke kan slå fast at søtstoffer alene er årsaken, men at sammenhengen er så tydelig at det bør vekke oppmerksomhet.
Hva kan du gjøre selv?
Forskerne anbefaler å kutte ned på kunstige søtstoffer der det er mulig. Det kan være smart å:
- Bytte ut light-brus med kullsyrevann med sitron eller agurk.
- Søte mat og drikke med naturlige alternativer som honning, vanilje eller frukt.
- Sjekke ingredienslisten på tyggegummi, yoghurt og barer – mange inneholder skjulte søtstoffer.
Kunstige søtstoffer smaker ofte mye søtere enn sukker. Det kan gjøre at vi venner oss til et unaturlig høyt søtbehov – og dermed mister evnen til å nyte den naturlige sødmen i frukt og bær.


