En 18 år gammel russ ble angrepet på åpen gate i Bergen 17. mai. Nå forteller han selv om frykten, ryktene og belastningen etter at videoen av volden har spredt seg i sosiale medier.
Det som skulle være en vanlig 17. mai-feiring i Bergen, endte i stedet med legevakt, sykehus og en frykt som fortsatt sitter i kroppen.
En 18 år gammel russegutt ble på nasjonaldagen angrepet av en gruppe ungdommer i Bergen sentrum. En video av hendelsen har i etterkant blitt delt bredt i sosiale medier. Den viser hvordan russegutten faller i bakken etter et slag mot hodet, før han blir slått og sparket mens han ligger nede.
Nå snakker 18-åringen ut anonymt i et intervju med TV 2. Han sier at han frykter å bli gjenkjent, men ønsker samtidig å få frem sin versjon etter alle ryktene som har florert.
– Alt gikk så fort. Jeg hadde ikke gjort noe.
Ryktene ble en ny belastning
Etter voldshendelsen har saken fått enorm oppmerksomhet. Ikke bare på grunn av selve angrepet, men også fordi videoen har blitt delt i stor skala – og fordi det har gått mange rykter om hva som skal ha skjedd i forkant.
Ifølge 18-åringen er flere av påstandene om ham fullstendig feil. Han sier til TV 2 at folk har hevdet at han skal ha vært rasistisk mot en jente og dratt av henne hijaben. Det avviser han på det sterkeste.
Han forteller at han var alene, og at han knapt hadde rukket å være inne i byen før angrepet skjedde.
– Det viktigste jeg vil få fram, er at jeg ikke har gjort noe. Det var helt blind vold. Men så går dette utover meg, og folk beskylder meg for alt mulig. Det syns jeg er jævlig kjipt.
Saken har også satt fyr på en større samfunnsdebatt om ungdomsvold, rasisme, uthenging i sosiale medier og folks behov for å trekke konklusjoner før politiet er ferdige med etterforskningen.
Sosialnytt har tidligere skrevet om alvorlige voldssaker blant unge, blant annet saken der en gutt ble utsatt for brutal vold på et skoletoalett og saken om en far som tok loven i egne hender etter at sønnen angivelig hadde blitt truet og trakassert over flere år.
Skulle bare møte venner
Ifølge TV 2 skulle nasjonaldagen egentlig være rolig for 18-åringen. Han dro hjemmefra på ettermiddagen for å møte venner. Men den korte turen gjennom byen ble til det han beskriver som den verste dagen i livet.
Han forteller at han fortsatt grubler på hvorfor akkurat han ble rammet. Var han på feil sted til feil tid? Ble han forvekslet med noen andre? Eller var det bare helt tilfeldig?
Etter angrepet ble han hjulpet av vitner i bunad og dress. Moren kom deretter for å kjøre ham til legevakt og videre til Haukeland sykehus.
Russetiden, som han hadde gledet seg til lenge, ble brått ødelagt.
Familien ber om ro
For familien har dagene etter angrepet vært tunge. Moren forteller til TV 2 at hun fortsatt kjenner sjokket etter telefonen hun fikk på nasjonaldagen.
Hun beskriver også hvor vondt det er å se sønnen bli en del av en større debatt – mens han selv forsøker å komme seg etter en brutal opplevelse.
– Du har jo lyst til å beskytte barna dine med alt du har. Og i tillegg til denne grusomme hendelsen, så blir han liksom brukt i en samfunnsdebatt. Han blir en brikke i noe som egentlig ikke handler om ham.
Familien ber nå folk om å slutte å spre rykter og spekulasjoner. De ønsker at politiet skal få gjøre jobben sin, og at 18-åringen skal få ro til å komme seg videre.
Ber folk slutte med uthenging
Fire personer er mistenkt i saken, som fortsatt etterforskes. Ifølge TV 2 har én av dem forklart seg i avhør. Forsvareren hans sier at klienten angrer på det som har skjedd, men mener det var en foranledning før videoen startet.
18-åringen avviser dette. Han sier han aldri hadde møtt guttegjengen før.
Samtidig tar han avstand fra at de mistenkte henges ut med navn og bilder, både på nett og på plakater. Han mener de skal stå til ansvar, men at det er politiets og rettssystemets jobb – ikke folk på sosiale medier.
Det er kanskje nettopp dette som gjør saken så vond: En ung mann ble slått og sparket på åpen gate. Etterpå måtte han ikke bare håndtere frykten og smertene, men også ryktene, videoene og spekulasjonene.

