Tore Halvorsen (76) har gledet nordmenn i flere tiår. Nå deler den folkekjære artisten en ærlig oppdatering om helsen – og hvordan en smertefull sykdom påvirker hverdagen.
Tore Halvorsen er for mange selve stemmen i Ole Ivars. I flere tiår var han frontfigur i bandet som har satt sitt preg på norsk dansebandhistorie.
Selv etter at han ga seg i bandet i 2018, har han fortsatt å reise landet rundt som soloartist.
Nå deler han helsebeskjeden
I et nytt intervju åpner Halvorsen opp om en diagnose som har gjort hverdagen mer krevende.
– Jeg har fått diagnosen nevropati. Det er en nerveskade i føttene, som gir meg en følelse av å miste underlaget, forteller han til Se og Hør.
Tilstanden gir både prikking, stikking og redusert følelse i føttene – noe som kan gjøre det vanskeligere å bevege seg trygt.
Må leve med smerter
Artisten legger ikke skjul på at det er tøft.
En smertefull blodåre i leggen er det som plager ham mest, og for å holde plagene i sjakk er han nødt til å være i bevegelse.
Likevel nekter han å la sykdommen stoppe det han elsker aller mest.

Nekter å gi seg
Til tross for helseutfordringene har Halvorsen ingen planer om å trekke seg tilbake.
– Så vidt jeg vet har jeg bare avlyst to konserter i hele mitt liv. Det var etter en hjerteoperasjon at legen ga meg to valg: «Vil du spille eller vil du leve?» Det var i grunn ikke noe å lure på, sier han.
Det sier mye om lidenskapen hans for musikken.
Hyller kona
På hjemmebane har han en viktig støttespiller i kona Pia.
De har vært sammen i over 40 år, og Halvorsen legger ikke skjul på hvor mye hun betyr for ham – spesielt siden hun selv lever med kroniske smerter.
– Hun er utrolig sterk, har han tidligere uttalt.
Fortsetter å glede publikum
Selv med smerter og utfordringer fortsetter Halvorsen å reise rundt i Norge for å opptre – ofte på bo- og servicesentre.
Musikken er fortsatt drivkraften.
Og for fansen er det én ting som er sikkert: Tore Halvorsen gir seg ikke med det første.

