Hjem KjendisnyttTrude Drevland: – De håner vårt kongepar

Trude Drevland: – De håner vårt kongepar

av Eivind Skår Ertesvåg

Netflix-dokumentaren «Rebel Royals – An Unlikely Love Story» har satt fyr på debatten i både inn- og utland. Filmen om prinsesse Märtha Louise (53) og sjaman Durek Verrett (50) har allerede rukket å provosere mange – ikke minst her hjemme.

Slottet har bekreftet overfor VG at de kaller inn Märtha Louise til samtale. Årsaken er at dokumentaren bryter med avtalen hun inngikk med Kong Harald i 2022. Nok en gang trekkes prinsessetittelen inn i diskusjonen.

Kongehusekspert Tove Taalesen sier til Nettavisen at hun tror kongen er både «forbanna og sint», men at det sitter langt inne å ta fra datteren tittelen.

En av de som ikke legger skjul på hva hun mener, er tidligere Bergen-ordfører Trude Drevland (78). Hun la ut et krast innlegg på Instagram etter å ha sett dokumentaren.

– De håner VÅRT kongepar for å mangle rasismebevissthet og for ikke å ta pent nok imot sjamanen! Ellers er dette en intetsigende film om et par!

Videre uttrykker Drevland bekymring for hvordan filmen vil oppfattes internasjonalt.

– Millioner kommer til å se, totalt uten bakgrunnskunnskap. VI vet i det minste hvem de snakker om og stiller oss forhåpentligvis samlet bak vår konge og dronning.

View this post on Instagram

A post shared by Trude Drevland (@trudedrevland)


Også Sylvi Listhaug har tidligere i dag utrykt sin misnøye med dokumentaren.

«I alle år har kongeparet stått på for Norge. Kong Harald og dronning Sonja er rause, inkluderende og ikke minst gode rollemodeller. De fortjener virkelig ikke dette», skriver hun på sin offisielle Facebook-side.

Etter først å ha sagt nei til å kommentere filmen, valgte paret å svare TV 2 i en lengre e-post.

De legger til at det finnes ting de gjerne skulle ha håndtert annerledes, men understreker at målet har vært å fortelle sin kjærlighetshistorie.

Dette er langt fra første gang Märtha Louise og Durek havner i mediestorm. Bryllupet deres i fjor skapte også sterke reaksjoner. Nå ser det ut til at striden om prinsessetittelen og forholdet til kongehuset blusser opp igjen – kraftigere enn noen gang.

Spørsmålet mange stiller seg er: Hvor går grensen for hva kongehuset kan tåle?