Når vi snakker om Virtual Reality (VR), tenker mange av oss på science fiction-filmer som «Minority Report». Sannheten er imidlertid at denne teknologien i dag blander seg fullstendig inn i hverdagen vår. Videospill, medisin, utdanning… Virtual Reality er kommet for å bli. Men hva er det egentlig?
Hva er Vitruell Virkelighet?
Virtual Reality (VR) er et datamaskingenerert miljø med scener og objekter som ser ut til å være ekte, noe som får brukeren til å føle at de er nedsenket i omgivelsene. Dette miljøet oppfattes gjennom en enhet kjent som et Virtual Reality-hodesett eller hjelm. VR lar oss fordype oss i videospill som om vi var en av karakterene, lære å utføre hjerteoperasjoner eller forbedre kvaliteten på sportstrening for å maksimere ytelsen.
Selv om dette kan virke ekstremt futuristisk, er ikke opprinnelsen så ny som vi kanskje tror. Faktisk er det mange som mener at en av de første Virtual Reality-enhetene ble kalt Sensorama, en maskin med innebygd sete som spilte 3D-filmer, ga fra seg lukt og genererte vibrasjoner for å gjøre opplevelsen så levende som mulig. Oppfinnelsen går tilbake til midten av 1950-tallet. Påfølgende teknologiske og programvareutviklinger i løpet av de påfølgende årene førte med seg en progressiv utvikling både i enheter og i grensesnittdesign.
Forskjeller med øket virkelighet
Til tross for at det er en teknologi som oppsto for flere tiår siden, er mange mennesker fortsatt ukjente med konseptet Virtual Reality. Det er også ganske vanlig å forveksle begrepet Virtual Reality med utvidet virkelighet .
Hovedforskjellen mellom de to er at VR bygger verden vi fordyper oss i gjennom et spesifikt headset. Den er fullstendig oppslukende og alt vi ser er en del av et miljø som er kunstig konstruert gjennom bilder, lyder osv. På den annen side, i utvidet virkelighet (AR), blir vår egen verden rammen som objekter, bilder eller lignende plasseres innenfor. Alt vi ser er i et virkelig miljø , og det er kanskje ikke strengt tatt nødvendig å bruke hodesett. Det klareste og mest mainstream eksempelet på dette konseptet er Pokémon Go.
Et annet eksempel hvor man har benyttet seg av VR eller virtuelll virkelighet om du vil er på det klassiske spillet, poker. Det er hele tiden viktig å holde det oppdatert med krav som brukerne stiller samt nye innovasjoner og teknologier for at det alltid skal være moderne. Den dag i dag så tilbyr nettsteder som PokerStars i dag pokerspill med virtuell virkelighet. Det fungerer på den måten at du kan spille kort med poker poeng på ulike eksotiske steder som på en yacht i Monte Carlo eller på en romstasjon.
Imidlertid er det også en kombinasjon av begge virkelighetene kalt blandet virkelighet. Denne hybridteknologien gjør det for eksempel mulig å se virtuelle objekter i den virkelige verden og bygge en opplevelse der det fysiske og det digitale praktisk talt ikke kan skilles fra hverandre.
Fremtiden for Virtuell virkelighet
Virtual Reality er en av teknologiene med høyest anslått potensial for vekst. I følge de siste prognosene fra IDC Research (2018) vil investeringene i VR og AR multipliseres 21 ganger i løpet av de neste fire årene, og nå 15,5 milliarder euro innen 2022. I tillegg vil begge teknologiene være nøkkelen til selskapers digitale transformasjonsplaner og deres utgifter på dette området vil overstige forbrukersektoren innen 2019. Det er derfor forventet at innen 2020 vil over halvparten av de større europeiske selskapene ha en VR- og RA-strategi.
I dag etterspør markedet applikasjoner som går utover fritid, turisme eller markedsføring og som er rimeligere for brukerne. Virtuelle grensesnitt må også forbedres for å unngå defekter som klipping, som får visse solide objekter til å se ut som om de kan passeres gjennom. Eller for å minimere effektene som VR produserer hos mennesker, blant dem reisesyke, som består av en svimmelhet indusert av misforholdet mellom bevegelsen til kroppen vår og det som blir sett i den virtuelle verdenen.
De store teknologiselskapene jobber allerede med å utvikle headset som ikke trenger kabler og som gjør at bilder kan sees i HD. De utvikler Virtual Reality-headset i 8K og med mye kraftigere prosessorer. Det er til og med snakk om at de i løpet av de neste årene kan integrere kunstig intelligens . Den nyeste 5G- standarden kan også gi svært interessante scenarier for utviklingen av VR. Denne standarden vil tillate flere enheter og store brukerfellesskap å kobles til. I tillegg vil dens nesten umerkelige latens gjøre det mulig for forbrukere å motta bilder i sanntid, nesten som om de så dem med egne øyne.
Alt dette betyr at Virtual Reality ikke lenger er science fiction. Det er integrert i vår nåtid, og i de kommende årene vil det føre til fremskritt som vil forme fremtiden.